7 signalen van een (beginnende) burn-out

7 signalen van een (beginnende) burn-out

Het kan iedereen overkomen: een burn-out. Vaak overvalt het degene die een burn-out krijgt. Als ik vervolgens in gesprek ga, blijkt dat de signalen toch al wel langer aanwezig waren, maar niet op tijd werden opgemerkt. Of erger nog: genegeerd. Het is daarom van belang om alert te zijn. Er is een heel pallet aan mogelijke klachten die kunnen wijzen op een (beginnende) burn-out. In deze blog vat ik ze kernachtig samen.

1. Vermoeidheid of je uitgeput voelen.

Dit is de eerste en het allerbelangrijkste signaal. Heb jij bijvoorbeeld moeite om je bed uit te komen en de werkdag te starten? Lukt het je niet om dingen te doen omdat je te moe bent? Wees alert. 

2. Het denken gaat minder goed.

Klachten zoals je besluiteloos voelen, piekeren, moeite hebben om je te concentreren of om helder na te denken en moeilijker dingen onthouden zijn allemaal tekenen van stressklachten. Het is een duidelijk signaal dat denken steeds minder goed gaat. 

3. Emotionele stressklachten.

Wat je merkt bij deze vorm van stressklachten is dat je je niet meer herkent in de manier waarop je reageert.  Je voelt je onzeker, raakt gemakkelijk gefrustreerd, ervaart wisselende stemmingen of angst-/paniekaanvallen. Ook je houding t.o.v. je werk verandert. Je enthousiasme over je werk neemt af, je kunt zelfs een sterke weerzin gaan voelen. Al met al voel je je ontevreden, niet gelukkig met jezelf en je situatie.

4. Fysieke klachten.

Lichamelijke, stress gerelateerde klachten zijn klachten als hoofdpijn, vastzittende spieren (nek, schouder, rug), slecht inslapen of doorslapen, maag- of darmklachten, onrust/ opgejaagdheid of een gespannen gevoel. Ook kan het gaan om hartkloppingen, duizeligheid of een hoge bloeddruk.

5. Het lontje wordt korter

Je merkt dat je minder ‘jezelf’ bent. Je bent snel prikkelbaar, snel geïrriteerd, je reageert boos of agressief. Je huilt sneller, reageert emotioneler, meld je vaker ziek of presteert minder dan je gewend bent.

6. Het gevoel controle kwijt te raken

Een heel vervelend gevoel. Alles wat je goed onder controle had, lijk je kwijt te raken. Of, wil je juist nu meer controle houden, zonder dat je het doorhebt. Dat is een manier om controle te houden omdat het chaos in je hoofd is. En dat kost nóg meer energie. Juist iets waar je nu aan te kort komt. Het één versterkt het ander.

7. Je schiet tekort op alle fronten

Je hebt het gevoel dat je niet goed meer functioneert: thuis, op je werk, in je sociale omgeving. Het knaagt. Dit geeft een schuldgevoel. Je doet zó je best, maar het lukt niet. Je bent al zo moe.    

Heb jij last van deze signalen? Of weet je het eigenlijk niet zeker? Doe dan de zelftest
👉 https://talentenexpert.nl/zelftest-werkbeleving/
Kan jij hulp gebruiken? Neem contact met me op en we gaan samen op zoek naar hoe jij weer kunt opladen en wat jouw energiegevers zijn.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.