Vijf manieren om conflictsituaties te voorkomen

Vijf manieren om conflictsituaties te voorkomen

Op een conflictsituatie zit zowel een werkgever als een werknemer niet te wachten. Waarom er dan toch conflicten ontstaan? Omdat de conflictpartners vaak niet in staat zijn om hun beginnend conflict tijdig tot een oplossing te brengen. Dan kom jij als leidinggevende of HR-manager vaak om de hoek kijken. Je hebt er veel belang bij om een conflict te voorkomen. Je vraagt je af:

🙋‍♂️ Wat kan je doen?
🙋‍♀️ Wat heb je nodig in zo’n situatie?
🙋🏽‍♀️ Is dit überhaupt te voorkomen?
🙋🏻‍♂️ Wat is het risico als er daadwerkelijk een conflict ontstaat?

Wat is een conflict?

Laten we eerst een conflict eens nader bekijken. Wat is een conflict? Een eenvoudige uitleg van een conflict is ‘een botsing van waarheden die niet in één verhaal passen’. Leidinggevenden hebben vaak een hekel aan conflicten. Jij misschien ook. Dit komt o.a. omdat je als leidinggevende of HR-manager vaak (te) laat wordt ingeschakeld, waardoor bijsturen lastig wordt of onmogelijk is. Maar wat kun je dan wél doen om een beginnend conflict te voorkomen? Of misschien wel eerder te signaleren?

1. Gebruik je zintuigen

👂 Als je een conflict bekijkt als ‘een botsing van waarheden, die niet in één verhaal passen’, dan kun je de waarheden al in een vroeg stadium horen, want medewerkers vertellen je graag hun waarheid.

👀 Ook kun je de botsing al vroeg zien aankomen, namelijk door op te merken dat medewerkers dezelfde situatie heel anders ervaren. Of op te merken dat een medewerker anders reageert op situaties dan je gewend bent.

Zo’n beginnend conflict is dus heel gemakkelijk te voorkomen, door je zintuigen goed afgesteld te houden: wat hoor ik iemand zeggen? Wat zie ik mijn medewerker doen? Hoe voelt dat voor mij? Is dat anders dan ik hem ken? Zou er iets aan de hand kunnen zijn? Zo ja, wat kan ik dan nu het beste doen?

2. Je bent geen psycholoog

Ga dus ook niet psychologiseren! Wat ik hiermee bedoel is: ga niet zelf interpreteren wat er aan de hand is of plak geen label op iemand, omdat jij nu bepaald gedrag ziet wat je niet van hem gewend bent. Daarmee help je jouw medewerker echt niet!

3. Ga niet roddelen!

Houd het bij je eigen waarneming en belast een ander er niet mee. Ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt over iemand, omdat je ander gedrag ziet of hem andere dingen hoort zeggen dan je gewend bent. Roddelen helpt niet! Het helpt je medewerker niet en er worden anderen in het verhaal betrokken én belast. Deel de informatie alleen met iemand als hij kan bijdragen aan de oplossing van het conflict.

4. Ga het gesprek aan

Dit geldt als je zelf in een conflict dreigt te raken, maar ook als je als leidinggevende of HR-manager betrokken wordt bij een conflict. Ga met elkaar in gesprek. Stel open vragen, wees eerlijk en vertel wat je opvalt in het verhaal of gedrag. Vertel specifiek wat jou opvalt in houding en gedrag ten opzichte van het verleden. En geef iedereen ruimte zijn eigen verhaal te doen. Op deze manier kan je samen verkennen wat de verschillende waarheden nu zijn ten opzichte van het verleden of ten opzichte elkaar.

➡️   Wat is er aan het kantelen of verschuiven?
➡️   En wat is hieraan te doen?
➡️   Vanuit de organisatie en/of vanuit de betrokkenen?
➡️   Wat hebben de betrokkenen nodig om de waarheden zo bij te stellen dat iedereen verder kan?

5. Vind een passende oplossing

Komen jullie tot de conclusie dat de waarheden inmiddels zó botsen dat het echt niet meer gaat passen? Kom dan tot voorstellen om tot een oplossing te komen die recht doet aan de kwaliteiten en inzet van de medewerker. Wellicht is dat niet meer binnen hetzelfde team of afdeling. Bied dan een passend begeleidingstraject aan om de medewerker te ondersteunen en begeleiden naar werk dat bij hem past. Waar hij zich opnieuw aan kan verbinden en waar hij weer blij van wordt. Dat is in die situatie het beste wat je kunt doen.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.