Een gesprek in de telefoonwinkel

Vorige week bracht ik een bezoek aan de telefoonwinkel bij ons in het dorp. Ik ben fan van deze winkel. Als ik dit zeg, bedoel ik natuurlijk de mensen in deze winkel. Goede service bieden is echt mensenwerk.

Een nieuwe telefoon was voor mij geen overbodige luxe; mijn oude dreigde het te begeven. Ik wist dat deze winkel écht goede service biedt en zich niet laat leiden door de afzet. Het gaat hen niet om het verkopen van de duurste telefoon. Nee, ze kijken écht naar de juiste telefoon voor jou. En als er een onderdeel stuk is, wordt dat gewoon gerepareerd. Voor het instellen van mijn nieuwe telefoon werd een nieuwe afspraak gemaakt.

Bij het afrekenen zag de eigenaar de naam van mijn bedrijf, Talentenexpert, en hij vroeg of ik ook mensen kon plaatsen. Hij gaf aan dringend behoefte te hebben aan een medewerker in zijn winkel. Vervolgens ontspon zich een interessant gesprek. Hij vertelde hoe hij na zijn hbo-ICT opleiding ook in dat vakgebied terecht was gekomen, maar het helpen van mensen, de verkoop en het contact met mensen heel erg miste. Hij had écht geen plezier in zijn werk.

Om verkoopervaring op te doen, ging hij werken bij de Lidl, waar hij moest inleveren op gebied van salaris. Al snel werd hij bedrijfsleider, maar alle complicaties die gemoeid gaan met het aansturen van en omgaan met medewerkers, daar had hij niet helemaal het geduld voor. En zo is hij in de mobiele telefonie terecht gekomen. Eerst als (beste) medewerker bij een andere keten. Nu in zijn eigen winkel, die draait als een tierelier.

Ik heb een heldere missie. Ik inspireer en help mensen bij het benutten van hun talenten. Daarom word ik direct getriggerd door zo’n intrigerend verhaal. Van zijn vertelling spatte een onmiskenbare behoefte aan autonomie, ondernemerschap, en zijn passie voor de verkoop. En het is een verhaal dat bewijst dat als je je niet op je plek voelt, het goed is om stappen te zetten. Ja, hij betaalde er een prijs op de korte termijn, namelijk minder inkomen. Tóch had hij het ervoor over. Hij had een loopbaancoach die hem ondersteunde om de stappen te zetten. Neem dit van mij aan: er zijn altijd bezwaren, maar er zijn ook altijd mogelijkheden om de stappen te zetten naar het vinden van werk dat helemaal bij jou past.

“Dit is een verhaal dat bewijst dat als je je niet op je plek voelt, het goed is om stappen te zetten.”

Ben jij iemand of ken jij iemand die het leuk vindt om bij Michel Matteucci van Telecombinatie Goirle te komen werken? Stuur me een berichtje of neem contact met hem op. Daar zal hij blij mee zijn. Het gaat er niet om dat iemand al alles van mobiele telefonie afweet. Hij of zij moet het leuk vinden om mensen te helpen bij hun problemen en hun keuzes in de winkel en orde te houden in de werkzaamheden. Dat zijn de belangrijkste (Kern)Talenten die iemand in zich moet hebben.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.