De eerste symptomen van overspannen zijn na je vakantie

De eerste symptomen van overspannen zijn na je vakantie 

De vakantie is net voorbij, maar je ben je nog steeds moe……

De zomervakantie ligt voor de meeste mensen nu weer wat weken achter ons. Als het goed is heb je je batterij weer helemaal op kunnen laden tijdens de vakantie. Maar wat als dit onvoldoende gebeurd is? Wat als je terug bent gekomen op je werk en je begint zonder die volle batterij? 

 

Hoe komt het dat mijn batterij niet volledig is opgeladen?

Je lichaam en geest zijn gebaat bij balans. Ons stressmechanisme is een fantastisch mechanisme dat ervoor zorgt dat inspanningen geleverd kunnen worden als het nodig is: het lichaam zorgt ervoor dat benodigde energie beschikbaar komt wanneer het nodig is. Vervolgens, als de prestatie is geleverd, kan het lichaam terugveren tijdens rust, waarna we herstellen. Zo brengen we lichaam en geest weer in balans. Vakantie hebben is een manier om weer heel goed op te laden. Als je vóór de vakantie een beetje in het ‘rood’ stond, dan ben je weer wellicht weer helemaal hersteld. Tenzij…

  • …de vakantie je niet de ontspanning heeft gebracht die je nodig had

In mijn blog ‘Wie hard werkt, moet hard uitrusten’ heb ik tips gegeven voor échte ontspanning. Ik hoop dat je een aantal van deze tips hebt kunnen toepassen tijdens je vakantie. Maar door allerlei omstandigheden kan het zijn dat je niet toegekomen bent aan de broodnodige ontspanning, waardoor je batterij niet voldoende heeft kunnen opladen. 

  • …je meer hersteltijd nodig hebt dan enkele weken vakantie

We hebben allemaal – zonder uitzondering – hersteltijd nodig. Maar als er bij jou voor de vakantie al sprake was van chronische stress, dan is enkele weken rust misschien niet voldoende geweest. Dan is er meer nodig. Daardoor ben je niet volledig hersteld, ook al heb je nóg zo je best gedaan om goed te ontspannen. 

“Ons stressmechanisme is een fantastisch mechanisme dat ervoor zorgt dat inspanningen geleverd kunnen worden als het nodig is: het lichaam zorgt ervoor dat benodigde energie beschikbaar komt wanneer het nodig is.”

 

De eerste symptomen van de weg naar ‘overspannen zijn’ als je batterij niet is opgeladen

Alles begint met aandacht hebben voor hoe je je voelt. Als je goed hersteld bent, dan heb je weer zin in je werk, dan kun je er weer ‘tegenaan’. Als het even wat tegenzit, ben je niet zomaar uit het veld geslagen. Na je werk kun je goed ontspannen, je slaapt goed en staat uitgerust weer op. Er is een mooie balans tussen inspanning en ontspanning. 

Maar als de batterij niet goed is opgeladen, dan is van dit alles geen sprake. Hoe je dan reageert, is volstrekt afhankelijk van de persoon die je bent. Maar misschien herken je jezelf in de volgende signalen: 

  • Je voelt je moe;
  • Het werk staat je tegen;
  • Je raakt van slag als er iets tegenzit;
  • Je reageert overdreven;
  • Je hebt een kort lontje;
  • Je werk laat je ’s avonds niet los;
  • Je hebt spanning in je lijf;
  • Je slaapt minder goed dan je gewend bent;
  • Je kunt piekeren of moeilijk ontspannen in de avonden of in de weekenden; 
  • Het sporten lukt minder goed, omdat je al moe bent als je er aan begint;
  • Je haalt minder plezier uit bezigheden die je normaal gesproken leuk vindt om te doen. 

Al dit soort dingen zijn belangrijke signalen die je beter niet kunt negeren. Het slechte nieuws: als je aandacht hebt voor deze signalen en je voelt ze, dan is dat geen fijne ervaring. Het goede nieuws: als je op dit moment besluit er iets aan te doen, dan is de weg terug geen heel lange weg.

“Het slechte nieuws: als je aandacht hebt voor deze signalen en je voelt ze, dan is dat geen fijne ervaring. Het goede nieuws: als je op dit moment besluit er iets aan te doen, dan is de weg terug geen heel lange weg.”

Je kunt er voor kiezen om de signalen te negeren, er geen aandacht aan besteden en door te gaan zoals je dat gewend bent. Want opgeven is geen optie en ‘ziek zijn is voor watjes’. Maar signalen negeren wil niet zeggen dat ze er niet zijn. En doorgaan op de ingeslagen weg, betekent dat de batterij leger en leger zal raken. Stress wordt chronische stress, wordt overspannenheid, wordt burn-out. 

 

Vijf tips om de eerste symptomen van een terugval tegen te gaan

Je werk- en levensritme moeten zo ingericht zijn, dat jij meer tijd dan je gewend bent aangesloten bent op de acculader – tot er weer een goede balans is tussen inspanningen en actie versus rust en herstel. Waarom slapen topsporters zo ontzettend veel? Zij leveren een zware inspanning en nemen daarom heel veel tijd voor herstel. Doen ze dat niet, dan raken ze gemakkelijk overtraind. 

 

5 tips om de symptomen van de weg naar overspannen zijn en een burn-out te voorkomen

  • Organiseer korte oplaadmomenten gedurende de dag

Korte pauzes op je werkdag zorgen ervoor dat je minder vermoeid bent aan het eind van de werkdag. Korte pauzes helpen om te ontspannen. Door even te stoppen met je taak, geef je je hersens even rust en je lichaam beweging. Sla de lunchpauze niet over, maar neem de tijd voor een wandelingetje of iets dergelijks. 

  • Ontspan na je werk

Bedenk dat je meer moet opladen dan je verbruikt, anders komt je batterij nooit vol. Dat betekent dat je vrije tijd écht vrije tijd moet zijn. Tijd voor ontspanning, om dingen te doen die jij leuk vindt, op een niveau waarop je niet moe wordt. Als je bijvoorbeeld houdt van sporten, dan doe je dit op een lager inspanningsniveau dan je gewend bent. Bewegen is heel goed, zwaar trainen niet. 

  • Meer slapen

Wil je jouw batterij opladen, dan moet je meer slapen dan je gewend bent. Slapen is het allerbeste wat je kunt doen om serieus aan je herstel te werken. 

“Wil je jouw batterij opladen, dan moet je meer slapen dan je gewend bent. Slapen is het allerbeste wat je kunt doen om serieus aan je herstel te werken.”

  • Minder hooi op je vork nemen

Door grenzen te bewaken, nee te zeggen en duidelijk te maken dat je op dit moment minder aankan dan men van jou gewend is, zorg je goed voor jezelf en daarmee ook voor de organisatie. Want het voorkomt dat je volledig uit gaat vallen. 

  • Past het werk dat je doe bij wie je bent

Het kan heel goed zijn dat het werk dat je doet gewoon niet bij je past. Dat je je taken niet leuk vindt en er dus niet echt voor wilt of kunt gaan. Of dat de werkomstandigheden niet goed zijn voor jou. Dan is de kans groot dat jouw leven niet matcht met jouw talenten. Dit is niet iets wat je even oplost, maar het is wel iets wat belangrijk is om na te gaan. Immers, als je werk doet wat je tegenstaat dan kost dit extra energie en is het moeilijker om je batterij goed op te laden. 

Heb je hulp nodig om weer in balans te komen en helemaal jezelf te kunnen zijn?

Klinkt dit allemaal vreselijk saai? Bedenk dat het in deze fase extra belangrijk is dat je goed voor jezelf zorgt. De keuzes die jij zelf maakt, bepalen mede of het straks weer goed met je zal gaan of niet. Heb je liever hulp bij het herstelproces of om uit te zoeken of het werk en de werkcontext bij je past, aarzel niet om contact met me op te nemen. Of doe deze zelftest. De zelftest is een snelle en gemakkelijke manier om voor jezelf te bepalen hoe het staat met jouw werkbeleving op dit moment. Het maakt je bewust hoe je eraan toe bent. 

Ik wens je een bruisend leven, vol energie en kracht. 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.