‘Waar ben ik nu eigenlijk goed in?’

‘Waar ben ik nu eigenlijk goed in?’

 

Een poosje geleden wees een cliënt me op deze prachtige quote uit de ‘Omdenken Scheurkalender’:

“Als je kijkt naar wat er is, zie je de talenten. Als je kijkt naar wat er mist, zie je de gebreken.”

Prachtig geschreven en o zo waar. Of je het nu bekijkt vanuit het perspectief van jezelf of van de ander: het is zo belangrijk om te weten wie je bent en waar ieders talenten liggen. Dit korte artikel over de waardering van een auto ging daar ook al over. 

Je eigen talenten zijn normaal

Een vaak gehoorde quote van cliënten: ‘maar ik weet eigenlijk helemaal niet waar ik goed in ben’. En ik snap dat heel goed. Als je er nooit bij stilstaat, is het ontzettend moeilijk om je eigen talenten te benoemen. Voor jou is het namelijk vanzelfsprekend dat je ergens goed in bent, het is zo normaal. Daarnaast leggen mensen vaak de nadruk op de dingen waar ze níet goed in zijn. 

Dit fenomeen is goed uit te leggen aan de hand van het Johari-venster. 

“Als je er nooit bij stilstaat, is het ontzettend moeilijk om je eigen talenten te benoemen.”

Het Johari-venster 

Het Johari-venster is een model, al meer dan 60 jaar (!) geleden gecreëerd door Joseph Luft en Harry Ingham. (De naam “Johari” is afgeleid van hun namen, Joseph Luft en Harry Ingham: heel creatief waren ze toen niet.) Het is een mooi kader om te kijken naar gedrag tussen mensen en het wordt in bedrijfstrainingen veel gebruikt als communicatiemodel. 

Het Johari-venster. Tekst gaat verder onder afbeelding.

Het Johari-venster vergroot het bewustzijn over én het inzicht in de interactie tussen jou en de ander. Het venster bestaat uit vier kwadranten: 

  • Het eerste kwadrant is de ‘Vrije ruimte’. Deze ruimte staat voor wie jij bent, wat jij doet, waar jij voor staat. Dus jouw identiteit, gedrag, gevoelens en motieven die bekend zijn bij jezelf en (h)erkend worden door de ander. Hierover kan jij dus met de ander communiceren. 
  • De communicatie wordt een stuk lastiger bij het kwadrant ‘Blinde vlek’. De ander ziet gedrag van jou, wat je niet (h)erkent bij jezelf. En je weet, op actie volgt altijd reactie. De ander reageert bijvoorbeeld op een bepaalde manier op wat jij doet of zegt, zonder dat jij dit van jezelf door hebt en begrijpt waarom dit gebeurt. 
  • Dit geldt in dezelfde mate voor het kwadrant ‘Verborgen gebied’, maar dan omgekeerd. Als jij weinig naar buiten brengt over jezelf (bijvoorbeeld omdat je je niet kenbaar durft te maken, omdat je je niet veilig genoeg voelt, omdat je je niet kwetsbaar op durft te stellen) dan leert de ander je niet beter kennen en kan hij of zij jouw gedrag niet goed plaatsen. 
  • In het laatste kwadrant, het kwadrant ‘Onbekende zelf’ staat alles wat niet bekend of wat onbewust is, zowel bij jezelf als bij de ander. 

Neem je geen moeite om jezelf beter te leren kennen, dan blijft de ‘Vrije ruimte’ beperkt. Er is veel onvoorspelbaarheid, onbegrip en onbewust gedrag in de interactie tussen jou en de ander. Een tikkende tijdbom en de potentie voor veel ellende. 

“Neem je geen moeite om jezelf beter te leren kennen, dan blijft de ‘Vrije ruimte’ beperkt.”

Meer zelfkennis is meer vrije ruimte

Hoe meer je leert over wie je bent – wat bijvoorbeeld je (Kern)Talenten zijn, wat je wilt in je leven, waar je voor staat – hoe groter het linkerdeel van het venster wordt. Je blinde vlekken en je onbekende zelf worden kleiner voor jou naarmate je jezelf beter kent en begrijpt. 

De volgende grote stap? Dit kenbaar gaan maken aan de buitenwereld. Als jij weet wie je bent is dit veel gemakkelijker: 

  • Je durft uitdrukking te geven aan wie je bent;
  • Je weet welke bijdrage jij wilt leveren aan de wereld of aan de organisatie waar jij werkt;
  • Je weet wat jouw persoonlijke, krachtige succesfactoren zijn.

Jij gaat jouw (Kern)Talenten steeds verder doorgronden en ook hier de competenties op ontwikkelen; de ander gaat deze steeds meer zien. Het kwadrant ‘Vrije ruimte’ wordt steeds groter en de onderlinge interactie steeds prettiger. 

Het mooie is dat je op deze manier vanzelf ‘afdwingt’ dat de ander beter gaat zien wie jij bent, waardoor hij of zij hier ‘vanzelfsprekend’ meer rekening mee gaat houden. Dit helpt je enorm in de interactie met de ander. Je wordt consistenter in je gedrag én je wordt krachtiger en helderder in je communicatie met de ander. 

Je wordt consistenter in je gedrag én je wordt krachtiger en helderder in je communicatie met de ander. 

Het sollicitatiegesprek als voorbeeld

Als voorbeeld noem ik een sollicitatiegesprek. Jij weet goed wie je bent en wat je wilt, dus je voelt goed aan of de functie en de organisatie bij jou passen. De ander ‘ziet’ ook veel beter met wie hij of zij in gesprek is, ziet jouw talenten. De kans op een goede match wordt hierdoor ongelofelijk veel groter, de kans op werkplezier dus ook. 

‘Als je kijkt naar wat er mist, zie je de gebreken’. Tsja, een afwijzing kan je nu veel gemakkelijker accepteren. “Prima”, denk je dan veel gemakkelijker in zo’n situatie. “Fijn dat ik hier niet hoef te gaan werken, want het past gewoon niet bij wie ik ben. Mijn talenten zullen hier niet tot hun recht komen.” De ander denkt precies hetzelfde: “We hebben een goed gesprek gehad en de kandidaat weet goed wat hij of zij wil, maar gaat hier niet gelukkig worden. Wij zoeken verder.” 

En jij? Weet jij goed wie jij bent?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.